Flightradar  Marineradar  Trainradar  Meteo Maarssenbroek  Twitter @pd3rfr P2000 Alarmeringen 

Wat is Radar Maarssen?

Radar Maarssen is ontstaan uit een avondje verveling en is de laatste tijd flink opgewaardeerd. Door mijn hobby als radiozendamateur ben ik gefascineerd door allerlei signalen die door de lucht gaan. Sinds medio 2015 ben ik aan het experimenteren met de ontvangst van vliegtuigen (ADS-B) via een RaspberryPi minicomputer en een zogenaamd RTL USB-stickje. Dit systeem is langszaam geoptimaliseerd door experimenten met verschillende RTL sticks en antenne's. Voornamelijk voor mijzelf en door datasharing kreeg ik de beschikking over reclamevrije accounts bij grote websites zoals FlightRadar24.

Omdat ik zag dat niet alles openbaar werd gezet bij de grote sites maakte ik mijn eigen ontvangst openbaar via een moeilijk te onthouden internetadres. Goede reden om domein te registeren en een website te bouwen. De website met alleen vliegtuigen was wat karig en ik begon met het decoderen van AIS, ontvangst van scheepvaartverkeer. Als uitbreiding op de website heb ik ook een pagina gewijd aan Openbaar Vervoer, maar daar heb ik verder geen invloed op. De data daarvan komt via OpenOV.nl en is niet altijd realtime, maar veelal gebaseerd op planningen. Ik heb alleen een link naar een andere site opgenomen.

Als extra heb ik een 30 jaar oude radioscanner geprogrammeerd en aangesloten zodat ook live communicatie via diverse frequenties met luchtvaartradio en scheepvaart te beluisteren is. Meer hierover lees je bij het kopje 'Over Live Radiocommunicatie' op deze pagina.

De website draait op een eigen Microsoft IIS7 server en dat zorgt ervoor dat niet alles even snel op het scherm staat bij een ieder, maar met de Ziggo-verbinding van 500/40 Mbit/s ruim voldoende bandbreedte voor de bezoekersaantallen die ik tot nu heb gemeten. Omdat er nog plek over was in het menu, heb ik de webpagina van mijn weerstation er ook maar in geïntegreerd... Alleen heeft die soms wat kuren met o.a. de regenmeter.. maar verder prima voorspellingen. Oh ja en nog een snelkoppeling naar P2000 Alarmeringen, die standaard opent op de regio Utrecht.

Zoals gezegd is dit een hobbysite en geen professioneel bedrijf, dus geef ik ook geen garanties op de werking van de systemen of beschikbaarheid van de website. Gebruik het 'as-is'. Reacties zijn welkom, maar ik kan niet alle vragen over instellingen beantwoorden van mensen die ook een zelfde systeem willen opzetten. Op mijn andere website staat wel wat uitleg over bepaalde zaken, maar ook dit is zoals ik het destijds heb gedaan..

Voor nu veel plezier met de functionaliteiten die deze website je kan bieden..

Beheerder Radar Maarssen, Richard Jannes, PD3RFR * NL13797


-----------------------------------------------------     HARDWARE INFO     -----------------------------------------------------

Het ontvangstsysteem voor het luchtverkeer..               Raspberry Pi 3B..               De ontvanger voor AIS..
(ADS-B) FlightAware Pro Stick Plus                (CPU) Raspberry Pi 3B                (AIS) Quark-Elec QK-A024


 
Klik snel naar:

   Over Live Radiocommunicatie   

Luchtvaartfrequenties

P2000 Alarmeringen

 

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Over Live Radiocommunicatie

ICOM ReceiversSigma Terwijl je kijkt naar de radar met vliegtuigen of vaartuigen, hoor je op de achtergrond het geluid van de communicatie-ontvangers die opgesteld zijn in de 'radiokamer' van Radar Maarssen. Dit betreft een ICOM IC-A20 voor de scheepvaart en ICOM IC-M1 EURO. Van beide portofoons is het zendgedeelte onklaar gemaakt, zodat het nu echte ontvangers zijn. Omdat de batterijen/accu's van beide apparaten ook 'verrot' waren, zijn ze omgebouwd om voor dit doel zonder accu te kunnen werken. Dus gewoon aan een 12 volt voeding.

De ontvangstantenne is een Sigma Euro-Comm SE-1300 discone antenne. Aan de rechterzijde staan foto's van de ontvangers en antenne. Iets lager op deze pagina vind je de frequenties die ik heb ingeprogrammeerd in de luchtvaart-ontvanger. De overzichten starten met het kanaalnummer in de ontvanger, dit is voor eigen gemak in het beheer.. De marifoon is niet programmeerbaar en staat vast op VHF61 (160.675 MHz), het kanaal van Sector Maarssen.

Bij de vliegtuigen hoor je soms wat meer ruis dan een andere keer. Dat komt omdat de torens en vliegtuigen maar een laag zendvermogen gebruiken. Door de hoogte hebben vliegtuigen vrijwel een zichtverbinding met de verkeerstoren. De ontvangstantenne van Radar Maarssen staat opgesteld tussen bebouwing, waardoor de ontvangst enigzins beperkt wordt. Vuistregel in deze situatie is; hoe minder ruis je hoort, hoe dichterbij het vliegtuig is..

Het verhaal over de hoeveelheid ruis heeft natuurlijk ook betrekking op de marifoon-kanalen. Communicatie via de marifoon is te herkennen aan de digitale 'kraak' aan het einde van een uitzending. Dit gekraak is ATIS (Automatic Transmission Identification System), een verplichte identificatie die aan het eind van iedere uitzending moet worden meegestuurd.


Ga direct naar:

– Frequenties Luchtvaart



Hieronder de mogelijkheid om direct te luisteren naar de streams:
Luchtvaart                                                                                Scheepvaart
             





– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

P2000 Alarmeringen

Realistic PRO-2006 Al jarenlang staat er in de radiokamer een Realistic PRO-2006 scanner naar 169.650 MHz te luisteren. Via een zelf toegevoegde discriminator-uitgang verbonden met een USB geluidskaartje aan de Windows-server om P2000 berichten te ontvangen. Alle voor mij interessante meldingen werden met behulp een scriptje via een mailserver doorgezet, zodat ik direct geïnformeerd werd als er wat te beleven viel.

Inmiddels worden de ontvangen berichten uit de regio Maarssen niet alleen naar mij gemaild, maar zijn ze ook te volgen via Twitter. Via het account @P2000_sv zijn de door mij ontvangen berichten openbaar zichtbaar.

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.

Geprogrammeerde frequenties: Luchtvaart

Channel Omschrijving 8.3 KHz raster
frequentie in MHz
25 KHz raster
frequentie in MHz
Aanvullende opmerkingen
01 Schiphol Approach/ Departure 119.0550 119.0500 EHAM Approach TMA East 24/7
02 Schiphol Approach/ Departure 121.2050 121.2000 EHAM Approach TMA West 24/7
03 EHHV Hilversum 131.0300 131.0250 Hilversum Radio Aerodrome Information
04 Amsterdam Information 124.3000 124.3000 Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055
05 Dutch MIL Information 132.3500 132.3500 Onder gecontroleerd luchtruim tot FL 055
06 Amsterdam Radar 130.9500 130.9500 Tussen FL 195 en FL 245
07 Amsterdam Radar 123.8500 123.8500 Tussen FL 195 en FL 245
08 Delta Sector 135.9600 135.9583 Tussen FL 245 en FL 335
09 Delta Middle Sector 135.5100 135.5160 Tussen FL 335 en FL 365
10 Delta High Sector 132.0850 132.0830 Tussen FL 365 en FL 660
11 International Search & Rescue 123.1000 123.1000 Landelijk SAR / Kustwacht
12 Ballonvaart primair 122.2500 122.2500 Landelijk
13 Ballonvaart secundair 122.6000 122.6000 Landelijk
14 Paravliegtuigen 125.9250 125.9250 Landelijk
15 Landelijke Politie Diensten 131.6000 131.6000 Landelijk
16 VHF Guard 121.5000 121.5000 Internationaal Noodkanaal

– Klik hier om naar het begin van de pagina te gaan.